FÖR DIG SOM HYR LOKAL

Tack för att du har valt Balder! Vi har kontor på 15 orter runt om i landet, från Sundsvall i norr till Malmö i söder. På de flesta orter erbjuder vi lokaler för alla behov. 
För dig som ska flytta in
För dig som ska flytta ut

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Här har vi samlat våra vanligaste frågor för dig som hyr verksamhetslokal av Balder. Om du har en annan fundering eller önskar personlig service är du välkommen att kontakta kundservice.

Avregistrering av moms

Om du avregistrerar din verksamhet från moms behöver du informera oss på Balder om det. Kontakta kundservice eller din förvaltare. Om du avregistrerar din verksamhet från moms utan att meddela oss kan det få stora konsekvenser för dig gällande avdragsrätt med mera. 

Flagga

Om du vill sätta upp en flagga behöver du först få ett godkännande från oss. Kontakta kundservice eller din förvaltare.

Flera av våra fastigheter har en flaggstång på kringliggande mark. Önskar du hyra en flaggstång till din bolagsflagga är du välkommen att kontakta kundservice eller din förvaltare.

Förråd

Om du är i behov av att hyra ett eller flera extra förråd, vänligen kontakta kundservice eller din förvaltare för mer information om vilka möjligheter som finns i ditt område. 

Förändring av bolagsform

Om din verksamhet övergår från att drivas som en enskild firma behöver du göra en överlåtelse till det nya aktiebolaget. Kontakta kundservice eller din förvaltare för mer information. 

Hyra och hyresavisering

Betalning av hyran sker i förskott inför varje nytt kvartal, senast den sista vardagen före kvartalsingång. Avisering sker kvartalsvis och vi erbjuder elektroniska fakturor och möjlighet att få hyresavin som pdf till er e-postadress.

ELEKTRONISKA FAKTUROR

Vi har möjlighet att skicka elektroniska fakturor, både Peppol och B2B-fakturor. Är du ansluten till Peppol/B2B skickas fakturor redan digitalt till dig. Är du inte ansluten men önskar elektroniska fakturor kontaktar du certifierad operatör.

FÅ HYRESAVIN SOM PDF TILL DIN E-POSTADRESS

  1. Gå till vårt digitala formulär för att anmäla dina kontaktuppgifter för utskick av hyresavin via e-post
  2. Fyll i formuläret
  3. Klart! Du kommer nu få din hyresavi till e-postadressen och du kan därefter betala den på valfritt sätt.

Kontakta kundservice eller din förvaltare om du har frågor om dina hyresinbetalningar eller om du har förlorat din hyresavi och behöver en ny kopia.

Hyresavtalet

Ert hyresavtal innefattar information om exempelvis kontraktstid, lokalens storlek och vad som ingår i hyreskostnaden. Hyreskontraktet är en legalt bindande handling mellan dig som hyresgäst och oss som hyresvärden. Det innebär att båda parter är skyldiga att följa dessa villkor under hela avtalstiden.

Vid kontraktsskrivning går vi tillsammans igenom kontraktet för att diskutera ansvarsfördelning och andra eventuella frågor. 

Ombyggnation och förändringar

Underhållsåtgärder i din lokal bekostas av dig som hyresgäst.

Om du vill göra förändringar i din lokal behöver du ett godkännande från oss som hyresvärd innan förändringen kan påbörjas. Kontakta kundservice eller din förvaltare för mer information.

Vid önskemål om lokalanpassningar inför inflyttning kommer vi i samband med detta överens om hur kostnaden ska fördelas.

Parkeringsplats och garage

Om du är i behov av att hyra en eller flera parkeringsplatser, vänligen kontakta kundservice eller din förvaltare för mer information om parkeringsmöjligheter i ditt område. 

Skyltar

För att få sätta upp din skylt på fastighetens fasad krävs ett särskilt avtal med Balder. Kontakta kundservice eller din förvaltare för mer information om reglerna för just din fastighet.

Överlåtelse

För att överlåta en lokal eller vid förändring av din verksamhet behöver du ett godkännande från oss som hyresvärd. Kontakta kundservice eller din förvaltare för mer information. 

Har du hyrt lokalen i mindre än tre år krävs synnerliga skäl för att överlåtelsen ska godkännas. 

FÖR DIG SOM SKA FLYTTA IN

Tack för att du har valt Balder. Här har vi samlat nyttig information och goda råd som kan vara bra att tänka på vid inflyttning. Tveka inte att kontakta kundservice eller din förvaltare om du har några frågor rörande ditt avtal eller något i din lokal. Vi hoppas att du ska trivas i din nya lokal!

Adressändring

Glöm inte att adressändra till din nya lokal i god tid innan inflyttning.

Elavtal

Om lokalen du hyr har ett elabonnemang behöver du teckna ett elavtal. Du väljer själv leverantör och avtalsform. För det fasta nätet behöver du kontakta det lokala energi-/nätbolaget och teckna avtal.

Försäkring

Vid inbrott, brand eller om olyckan är framme är det viktigt att ha en försäkring tecknad för lokalen. Som kund kan du bli ersättningsskyldig för skador i fastigheten. Kontrollera med försäkringsbolaget att din försäkring är giltig och att försäkringsbeloppet passar ditt behov. Tänk på att kolla så att försäkringen även gäller från tillträdesdagen, det vill säga när avtalet börjar gälla.

Hyran

Betalning av hyran sker i förskott inför varje nytt kvartal, senast den sista vardagen före kvartalsingång. Första hyran ska vara betald innan tillträde till lokalen. Avisering sker kvartalsvis och vi erbjuder elektroniska fakturor och möjlighet att få hyresavin som pdf till er e-postadress.

ELEKTRONISKA FAKTUROR

Vi har möjlighet att skicka elektroniska fakturor, både Peppol och B2B-fakturor. Är du ansluten till Peppol/B2B skickas fakturor redan digitalt till dig. Är du inte ansluten men önskar elektroniska fakturor kontaktar du certifierad operatör.

FÅ HYRESAVIN SOM PDF TILL DIN E-POSTADRESS

  1. Gå till vårt digitala formulär för att anmäla dina kontaktuppgifter för utskick av hyresavin via e-post
  2. Fyll i formuläret
  3. Klart! Du kommer nu få din hyresavi till e-postadressen och du kan därefter betala den på valfritt sätt.

Kontakta kundservice eller din förvaltare om du har frågor om dina hyresinbetalningar eller om du har förlorat din hyresavi och behöver en ny kopia.

Mitt Balder

Som hyresgäst hos oss har du tillgång till Mitt Balder, här kan du registrera dina serviceärenden. Behöver du hjälp med något i din lokal eller önskar anmäla ett eventuellt fel kan du göra det på Mitt Balder när som helst på dygnet.

På Mitt Balder kan du även se status på dina ärenden och se ärendehistorik ett år tillbaka.

Informera din förvaltare om vilka personer som ska ha tillgång till Mitt Balder.

Skyltning och andra trycksaker

Fundera över hur du planerar att marknadsföra verksamheten på plats. Önskar du disponera byggnadens fasad eller annan yta för skyltexponering och kommunikation, sker detta enligt överenskommelse med fastighetsägaren.

Ett tips är att redan innan flytten beställa nya visitkort, brevpapper och skyltar för att få en så bra och smidig uppstart som möjligt.

Säkerhet

Se över säkerheten i din nya lokal. Vilken typ av lås- och larmsystem krävs. Hur kan du skydda din verksamhet och era tillgångar på bästa sätt. Vilka lösningar är lämpliga i just din lokal? Vi rekommenderar alltid att rådfråga ditt försäkringsbolag gällande vad som gäller för just din verksamhet.

Telefon/IT/datasystem

Kom ihåg att se över datasystem och nätverk i samband med flytten – kanske kan ditt nuvarande system flyttas till din nya lokal? Hur lång tid tar det i så fall innan flytten är genomförd och uppkopplingen är tillgänglig? Ska ni ha trådlöst eller fast nätverk?

Fundera över vilket telefonabonnemang du ska ha och antal linjer. Internetanslutningen ser olika ut i olika fastigheter. Kontakta din förvaltare om du har frågor som gäller uppkopplingen i din lokal.

Förbesiktning

Förbesiktning av lokalen utförs i ett tidigt skede för att ni som hyresgäster ska hinna återställa eventuella skador som kan ha uppstått under hyrestiden. Vi vill få ett bra avslut på vårt hyresförhållande, därför är det viktigt att ni som hyresgäster närvarar under förbesiktningen.

Uppsägning av abonnemang

Inför utflyttningen är det viktigt att du kontaktar dina leverantörer inom följande områden:

Försäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag och avsluta eller flytta försäkringen till den nya adressen. Glöm inte att flytten av försäkringen kan ta ett tag, så kontakta dem i god tid innan du flyttar ut. 

Adressändring. Gör gärna en adressändring till din nya adress i god tid innan du flyttar ut. Tänk på att det tar tid för adressändringen att registreras och börja gälla. 

Elavtal. Om du har eget elabonnemang är det viktigt att du säger upp avtalet så att elbolaget har möjlighet att läsa av din elförbrukning innan nästa hyresgäst tar över lokalen. Elbolaget skickar därefter en sluträkning till dig.

Telefon/it/data. Glöm inte att se över data, telefoni och nätverk inför utflyttningen. Ska nuvarande avtal flyttas eller avslutas? Tänk på att avslut eller flytt av abonnemang kan ta ett tag. Se över dessa i god tid före flytten. 

Skyltning och andra trycksaker. Om du har företagsskyltar eller flaggor uppsatta på fastighetens fasad, i flaggstänger eller dylikt är det viktigt att plocka ner dessa i samband med flytten. På detta sätt riskerar du inte att missleda kunder som passerar fastigheten.

Flyttstädning

En flyttstädning innebär att lokalen städas mycket noggrant. Har lokalen städats bristfälligt, eller inte alls innan du flyttar, riskerar du att bli ersättningsskyldig.

Slutbesiktning

I god tid innan ni ska flytta behöver ni beställa tid för en slutbesiktning. Detta gör ni genom att kontakta kundservice eller er förvaltare. Under besiktningen går vi tillsammans igenom och bedömer skicket på lokalen inför din utflyttning. En jämförelse görs med noterat skick vid er inflyttning. Har lokalen misskötts eller förändrats utan lov från oss som hyresvärd kan ni bli ersättningsskyldiga.