Sök svar på vanliga frågor
Många problem i lägenheten eller lokalen kan du enkelt fixa själv – ta gärna en titt bland våra frågor och svar innan du skickar in en felanmälan.
Skicka in din felanmälan digitalt
I vår kundportal Mitt Balder gör du en felanmälan snabbt och enkelt, dygnet runt. Din felanmälan kommer direkt till din lokala fastighetsskötare.
FELANMÄLAN VIA KUNDSERVICE
Du kan skicka in din felanmälan till vår kundservice genom att mejla till kundservice@balder.se. För att vi ska kunna hantera din felanmälan på bästa sätt, vänligen skriv följande i mejlet:
- Namn
- Personnummer eller organisationsnummer
- Adress
- Lägenhetsnummer (Ditt lägenhetsnummer hittar du på din ytterdörr, på ditt hyreskontrakt eller på din brevlåda/postfack.)
- Telefonnummer
- Beskrivning av ärendet (Beskriv ditt problem så noggrant som möjligt och skicka gärna med bilder.)
Du kan också ringa in din felanmälan till 0774–49 49 49.
Kundtjänst har öppet alla vardagar 07.00–17.00. Helgdagar gäller avvikande öppettider.
Tips! Många problem i lägenheten eller lokalen kan du enkelt fixa själv – ta gärna en titt bland våra frågor och svar innan du skickar in en felanmälan.
OM DU BEHÖVER AKUT HJÄLP
Om det har uppstått ett allvarligt akut problem i din lägenhet, lokal eller fastighet som inte kan vänta till nästa vardag ska du omedelbart ringa vår kundservice, tel 0774-49 49 49. Om det är kväll eller helg kopplas du vidare till vår fastighetsjour som är tillgänglig dygnet runt, alla dagar.
Vid risk för brand eller personskada, ring alltid nödnumret 112.
Exempel på akuta ärenden:
- Stopp i toaletten eller avloppet med risk för översvämning.
- Stopp i hissen.
- Vattenläcka eller översvämning.
- Helt strömlös lägenhet.
- Krossad glasruta med risk för skada på person eller fastighet.
- Omfattande störning från grannlägenhet
- Kyl eller frys har slutat att fungera
- Borttappad nyckel (Om du har låst ute dig och ringer jouren debiteras du för upplåsningen direkt på plats. Observera att jouren endast kan öppna för dig som står på hyreskontraktet och att du måste kunna legitimera dig på plats.)
Exempel på ärenden som ej är akuta:
- Trasig glödlampa eller belysning som ej fungerar av annan anledning.
- Droppande kran.
- Dålig tv-bild. (Kontakta din leverantör av tv och bredband för hjälp med tv-bilden.)
- En mindre skada på väggar eller golv.
- Lite lägre temperatur i lägenheten en kortare period. Läs mer om temperatur och värme i din lägenhet.
- Snö på din parkeringsplats.
- Internet som ligger nere (kontakta din leverantör av bredband och tv för hjälp med din uppkoppling).
- Avlopp där vattnet rinner ner långsamt. Läs mer om vatten och avlopp för instruktioner om hur du rensar golvbrunn och vattenlås.
- En dörr eller lucka som knarrar eller inte går att stänga.
- Trasiga lådor/skåp i kök, badrum eller garderob.
Observera att kostnaden för jourutryckningar som ej bedöms vara akuta kommer att debiteras dig som är hyresgäst
Vad händer om jag orsakat en skada i lägenheten?
Om du orsakar en skada eller råkar ha sönder något i din lägenhet, eller i de allmänna utrymmena i din lägenhet, debiteras du kostnaden för reparationen. Du som står på hyreskontraktet ansvarar också för eventuella skador som familjemedlem, gäst, inneboende eller andrahandshyresgäst orsakar.
Om olyckan skulle vara framme är det mycket viktigt att du har en giltig hemförsäkring samt att du direkt gör en felanmälan.
Vad händer efter att jag skickat in en felanmälan?
Ärenden hanteras måndag-fredag och vi kontaktar dig så snart vi kan. Alla ärenden hanteras av kundservice och våra fastighetsskötare i tur och ordning. Akuta ärenden prioriteras alltid och hanteras dygnet runt.
De flesta felanmälningar hanteras av våra fastighetsskötare. Vi ringer dig från ett lokalt telefonnummer (ej hemligt nummer).
Tips! Många problem i lägenheten eller lokalen kan du enkelt fixa själv – ta en titt bland våra frågor och svar innan du skickar in en felanmälan.
Vem kommer att hjälpa mig med mitt fel?
Samtliga ärenden hanteras av våra fastighetsskötare på våra lokala förvaltningskontor. Det kan också hända att du blir kontaktad av vår förvaltare, biträdande förvaltare eller förvaltningsassistent.
Hur lång tid tar det innan fastighetsskötaren tar kontakt med mig efter jag har gjort en felanmälan?
Ärenden hanteras måndag-fredag och vi kontaktar dig så snart vi kan. Alla ärenden hanteras i tur och ordning. Vår fastighetsskötare kommer att ringa dig från ett lokalt telefonnummer (ej hemligt nummer).
Akuta ärenden prioriteras alltid och hanteras dygnet runt.
Hur lång tid tar det innan min felanmälan åtgärdas?
Vi behandlar felanmälningar under vardagar kl. 07.00-17.00. Hur lång tid det tar att avhjälpa felet beror på ärendets typ och omfattning.
Akuta ärenden prioriteras alltid och hanteras dygnet runt.