MITT HYRESKONTRAKT
Hyresavtalet är den juridiska överenskommelsen mellan dig som hyresgäst och oss som hyresvärd. Nedan hittar du vanliga frågor och svar om ditt kontrakt.
Läs mer om:
Läs mer om:
Ditt hyresavtal innehåller viktig information om din bostad, exempelvis:
Om du har frågor om ditt hyresavtal är du välkommen att kontakta kundservice
Med kundnummer avses ditt avtalsnummer. Det hittar du enklast på ditt hyreskontrakt eller på din hyresavi. Det finns även på vår kundportal Mitt Balder.
Ditt avtalsnummer består av en serie siffor, exempelvis 12345-1234-12.
När du ska teckna elavtal med en elleverantör behöver du uppge ditt anläggnings-ID. Då är det din gatuadress och Skatteverkets lägenhetsnummer som åsyftas.
Skatteverkets lägenhetsnummer kan du hitta på:
Skatteverkets lägenhetsnummer kan du hitta på:
Objektnumret är hyresvärdens nummer för din lägenhet.
Lägenhetsnumret är Skatteverkets nummer som finns med i folkbokföringsregistret.
Mitt Balder är vår digitala hyresgästportal och endast du som är hyresgäst hos Balder har ett konto. (Om du vill söka lägenhet hos oss behöver du registrera dig hos vår samarbetspartner HomeQ där alla lediga lägenheter annonseras.)
Ditt konto på Mitt Balder aktiveras dagen efter du har skrivit på ditt hyreskontrakt. Du loggar in med personnummer och BankID.
På Mitt Balder kan du bland annat göra en felanmälan och se uppgifterna du behöver för att betala hyran.
Hyr du en kommersiell lokal?
Om du hyr en lokal för kommersiell verksamhet, kontakta kundservice eller din förvaltare på Balder så får du hjälp med inloggningsuppgifter till ditt konto.
För att hjälpa dig genom processen har vi gjort en guide för uppsägning och utflyttning med information som är viktig att tänka på, för dig som har en hyresrätt, garage, parkeringsplats, förråd eller lokal.
Observera att uppsägningstiden för våra hyresrätter är tre hela kalendermånader så var ute i god tid för att undvika dubbla hyror.