Varför har hyran höjts?
Hyrorna behöver justeras regelbundet för att täcka kostnader för drift och underhåll. Därför förhandlar Balder och Hyresgästföreningen om hyran varje år och vi strävar alltid efter en överenskommelse.
Förhandlingarna brukar bli klara under våren och de nya hyrorna kommer oftast på hyresavierna från och med 1 juli. Då brukar ofta hyreshöjningen för månaderna april, maj och juni aviseras retroaktivt. Det innebär att summan på din hyresavi kan bli högre i juli, augusti och september. Observera att detta dock kan skilja sig mellan olika bostadsområden.
Kontakta kundservice om du vill veta mer om vad som gäller i just ditt område.
Hur fungerar den årliga hyresförhandlingen?
Hyrorna behöver justeras regelbundet för att täcka kostnader för drift och underhåll. Därför förhandlar Balder och Hyresgästföreningen om hyran varje år och vi strävar alltid efter en överenskommelse.
Förhandlingarna brukar bli klara under våren och de nya hyrorna kommer oftast på hyresavierna från och med 1 juli. Då brukar ofta hyreshöjningen för månaderna april, maj och juni aviseras retroaktivt. Det innebär att din hyresavi kan bli högre i juli, augusti och september. Observera att detta dock kan skilja sig mellan olika bostadsområden.
Kontakta kundservice om du vill veta mer om vad som gäller i just ditt område.
Hur räknar jag ut min nya hyra efter hyresförhandlingen?
När den årliga hyresförhandlingen mellan Balder och Hyresgästföreningen är avslutad kommer vi att informera om hur många procent hyran kommer att höjas i just ditt område. Informationen sätts vanligtvis upp på anslagstavla eller digital informationstavla i trapphuset.
För att räkna ut din nya hyra använder du en enkel multiplikationsformel. Om din månadshyra exempelvis är 7 500 kr och din hyreshöjning 3,5% blir formeln:
7500 x 1,035 = 7762,50 kr
Vad händer om jag gör en dubbelbetalning?
Om du gjort en dubbelbetalning kan du välja mellan att få pengarna utbetalda eller överförda till nästa hyresavi. Om du väljer utbetalning drar vi av 50 kronor i administrationsavgift.
Kontakta din förvaltare om du behöver hjälp med att hantera en dubbelbetalning.
Vad är retroaktiv hyra?
Förhandlingarna om den årliga hyresjusteringen brukar bli klara under våren och de nya hyrorna kommer oftast på hyresavierna från och med 1 juli. Då brukar ofta hyreshöjningen för månaderna april, maj och juni aviseras retroaktivt. Det innebär att summan på din hyresavi kan bli högre i juli, augusti och september. Observera att detta dock kan skilja sig mellan olika bostadsområden. Kontakta kundservice om du vill veta mer om vad som gäller i just ditt område.
Varför har jag fått ett brev från Ropo Capital?
När hyresavin har passerat förfallodatumet skickas den automatiskt till Ropo Capital, inkassobolaget som vi samarbetar med. Du kommer inte att få en påminnelse från oss på Balder utan istället kommer en ny avi med påminnelseavgift att skickas från Ropo Capital. Skulden kommer även att behöva regleras via dem.
Betalningsinformation kan du få från Ropo Capitals kundservice, tel 010-174 01 90.
Jag får i dag mina hyresavier på papper men vill byta till digitalt alternativ – hur gör jag?
Om du i dag får dina hyresavier på papper men vill byta till e-faktura, autogiro eller pdf-avi, läs ovan hur du gör. Förändringen kommer att ske vid första månadsskiftet i nästa kvartal (januari, april, juli, oktober). Kontakta kundservice om du vill veta mer.
Hur ändrar jag från autogiro till e-faktura?
Vill du avsluta ditt autogiro och ändra till e-faktura gör du det enklast genom att logga in på din internetbank. Du behöver makulera ditt autogiro för att stoppa att dragning utförs.
Tänk på att du måste makulera ditt autogiro innan förfallodagen för din hyresavi för att det ska gälla innevarande månad.
Ansök samtidigt på din internetbank om e-faktura genom att söka efter betalningsmottagare "Fastighets AB Balder".
Ändringen sker med 1-2 arbetsdagars fördröjning. För att få innevarande månads hyresavi till din internetbank efter att du gjort bytet vänligen kontakta kundservice.
Min hyresavi är borta, hur får jag en ny?
Uppgifterna som du behöver för att betala din hyra – OCR, belopp och sista betaldatum – finns på vår kundportal Mitt Balder.
Kan jag få min hyresavi på papper med post?
I undantagsfall, om du inte har möjlighet att ha autogiro, e-faktura eller pdf till din e-postadress, finns det möjlighet att få hyresavin på papper via posten. Det kostar 49 kronor/avi i administrationsavgift.
Om du önskar få din avi på papper, kontakta kundservice.
Hyresavierna skickas ut fyra gånger per år, i början av varje kvartal, och innehåller tre avier med olika förfallodatum. Var noga med att ange rätt betalningsinformation så hyran registreras på rätt månad.
Vad händer om jag inte betalar hyran i tid?
Hyran ska betalas i förskott – det är reglerat i hyreslagen – och det är alltid ditt ansvar som hyresgäst att säkerställa att hyran blir betald, oavsett om du valt att betala via autogiro, e-faktura eller digital hyresavi till din e-post. Betalningen ska vara inne senast den sista bankdagen varje månad.
Om hyran inte betalas eller kommit in för sent skickas ett inkassokrav till dig efter några dagar. Det brevet kommer från vår samarbetspartner Ropo Capital och innebär extra kostnader för dig.
Vid upprepade försenade eller uteblivna hyresbetalningar kan du bli uppsagd från ditt hyreskontrakt.