Betala den första hyran
Första hyran ska vara betald innan du får tillträde till din lägenhet. Vi rekommenderar att du ansöker om autogiro eller e-faktura för att förenkla betalningen av hyran.
Fler information hittar du på sidorna Min hyra och Mitt hyreskontrakt.
Bra att veta om den årliga hyresförhandlingen
Hyrorna behöver justeras regelbundet för att täcka kostnader för drift och underhåll. Därför förhandlar Balder och Hyresgästföreningen om hyran varje år och vi strävar alltid efter en överenskommelse. Förhandlingarna brukar bli klara under våren och de nya hyrorna kommer oftast på hyresavierna från och med 1 juni. Då brukar ofta hyreshöjningen för månaderna mars, april och maj aviseras retroaktivt. Det innebär att din hyresavi kan bli högre i juni, juli och augusti. Observera att detta dock kan skilja sig mellan olika bostadsområden. Kontakta kundservice om du vill veta mer om vad som gäller i just ditt område.
Anmäl autogiro eller e-faktura
Hyran ska betalas månadsvis i förskott och ska senast sista vardagen i föregående månad vara inbetald till Balder. Det finns flera sätt att betala hyran. Smidigast är autogiro eller e-faktura. Du kan också få din hyresavi som pdf-fil till din e-postadress. Det kan ta några månader innan autogiro eller e-faktura träder i kraft, så vi rekommenderar dig att välja digitalt betalsätt så snart du har signerat ditt kontrakt.
Läs mer om hyresinbetalningen och välj betalsätt
Teckna eller justera din hemförsäkring
Det är obligatoriskt att ha en hemförsäkring under hela din hyrestid hos oss på Balder. Som hyresgäst kan du nämligen bli ersättningsskyldig för skador du orsakar i fastigheten, både i din lägenhet, i allmänna utrymmen eller hos dina grannar. Försäkringen tecknar du hos ett försäkringsbolag du själv väljer, och den ska börja gälla från och med dagen då du flyttar in.
En hemförsäkring kan också ge ersättning vid händelser som exempelvis brand eller översvämning i fastigheten, eller vid inbrott och skadegörelse.
Innan du flyttar in är det viktigt att säkerställa att hemförsäkringen är uppdaterad så att den har rätt villkor för din nya lägenhet. Dubbelkolla vilka skadefall som ersätts, maximibeloppet, självrisken och eventuella begränsningar i försäkringen.
Teckna elavtal
För att du ska ha el i lägenheten på tillträdesdagen behöver du i förväg teckna två olika avtal:
- Avtal för elnätet. Detta är ett fast abonnemang där du betalar licenskostnaden för användningen av el i din bostad.
- Avtal för elhandel. Du har möjlighet att teckna ett valfritt abonnemang, oftast ett rörligt avtal, med valfri elleverantör.
Du får själv jämföra priser och teckna dina avtal. För att teckna dina elavtal behöver du ditt avtalsnummer (exempelvis 12345-1234-12) och Skatteverkets lägenhetsnummer (exempelvis 1101). Båda uppgifterna hittar du på ditt hyreskontrakt. Kontakta kundservice om du är osäker.
Individuell mätning och debitering
Om du bor i ett nybyggt hus, eller i ett hus som genomgått en omfattande renovering, kan det finnas mätutrustning för IMD - individuell mätning och debitering. IMD gör det möjligt att mäta förbrukningen av el samt kall- och varmvatten i varje enskild lägenhet. Det innebär att du som hyresgäst endast betalar för det du förbrukar. Du kan med andra ord själv påverka dina kostnader - det är rättvist för alla och bra för miljön. Förbrukningen debiteras på hyresavin med fem månaders eftersläpning (exempel: den faktiska kostnaden för januari debiteras på hyresavin för juni). Om det finns IMD i din fastighet finns det en upphandlad elleverantör vilket innebär att du som hyresgäst inte behöver teckna ett eget elavtal. Titta på ditt hyresavtal eller kontakta kundservice om du är osäker.
Teckna avtal för bredband/tv
De flesta av våra fastigheter är bundna till en enskild leverantör av fast bredband/tv. Det kan vara Telia eller Bahnhof. Om du är osäker på vilken operatör som är kopplad till ditt hus kan du söka på din adress på www.bredbandsval.se. Du kan också kontakta kundservice eller din förvaltare för att få veta mer.
Om du bor i ett hus med Bahnhof som leverantör ska router finnas i lägenheten när du flyttar in. Om så ej är fallet, vänligen besök ditt lokala förvaltningskontor för att hämta ut en router. Glöm inte att ta med legitimation vid hämtningen. Om någon annan än den som står på kontraktet ska hämta ut routern är det viktigt att hen tar med sig bådas legitimation.
Om du bor i ett hus med Telia som leverantör skickas routern per post.
Boka parkeringsplats eller garage
Som tillval till din lägenhet kan du, i mån av plats, hyra en parkeringsplats eller ett garage. Kontakta kundservice om du vill veta mer.
Gör flyttanmälan och adressändring
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket meddelar din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag.
Vill du ha eftersändning av din post beställer du det hos Svensk Adressändring. Tänk på att det kan vara många andra företag och organisationer du kan behöver anmäla adressändring till. Det kan vara tidningar du prenumererar på (observera att morgontidningen inte eftersänds), bilserviceföretag, butikskedjor du är medlem i, föreningar med mera.
Alla som bor i en lägenhet ska vara folkbokförda på adressen. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du hittar ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt, på ditt postfack eller på ytterdörren efter att du har flyttat in.